← Powrót do aktualności
Stanowisko
16.09.2025
Autor: Artur Heliak

Stanowisko ZPP wobec inicjatywy KE “Clean Corporate Vehicles”

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), z którym nasza dolnośląska organizacja jest sfederalizowana, przedstawił swoje stanowisko dotyczące inicjatywy Komisji Europejskiej “Clean Corporate Vehicles”. Zapraszamy do zapoznania się z jego treścią.

Warszawa, 16 września 2025 r.


Stanowisko ZPP wobec inicjatywy KE “Clean Corporate Vehicles”


Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), reprezentujący m.in. branże wynajmu i leasingu pojazdów, producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych oraz producentów i dystrybutorów pojazdów, przedstawił w konsultacjach społecznych stanowisko wobec inicjatywy KE „Clean Corporate Vehicles”. ZPP podkreśla, że, choć cele neutralności klimatycznej są istotne, obecne propozycje i tempo zmian mogą poważnie zaszkodzić MŚP, mikroprzedsiębiorcom oraz sektorowi logistyki, które stanowią fundament polskiej i europejskiej gospodarki.

ZPP wskazuje na kluczowe bariery:
Nadmierne obciążenie MŚP – 74% polskiego PKB tworzą MŚP, a aż 70% umów leasingowych zawierają firmy z obrotami <20 mln zł. Leasingodawcy i firmy wynajmu są wyłącznie pośrednikami – nie kreują popytu, a realizują wybory klientów. Nakładanie na nich obowiązkowych kwot EV nie zwiększy sprzedaży, a przerzuci odpowiedzialność na podmioty, które nie decydują o strukturze parku pojazdów.
Niejasna definicja floty – brak precyzyjnego określenia, czym jest „flota korporacyjna”, rodzi ryzyko błędnych interpretacji i niesprawiedliwych obciążeń.
Transport ciężki i logistyka – brak dostępnych zeroemisyjnych ciężarówek i infrastruktury grozi upadkiem wielu małych przewoźników.
Niedostateczna infrastruktura – Polska ma jeden z najniższych wskaźników gotowości do elektromobilności w UE; w wielu regionach infrastruktura praktycznie nie istnieje.
Energetyka i ślad węglowy – wysoki udział węgla powoduje, że ślad węglowy EV i aut spalinowych jest obecnie zbliżony.
Rynek wtórny i naprawy – serwis EV jest droższy i bardziej skomplikowany, co ogranicza ich atrakcyjność.
ZPP apeluje o: rezygnację z obowiązkowych kwot ZEV, wprowadzenie zachęt zamiast nakazów, wyłączenia dla LDV i HDV do czasu rozwoju technologii i infrastruktury, wsparcie dla MŚP, neutralność technologiczną oraz jasne regulacje dotyczące dostępu do danych i rynku wtórnego.

Transformacja jest konieczna, ale musi uwzględniać realia gospodarcze i specyfikę państw członkowskich, aby chronić konkurencyjność przedsiębiorstw. Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią stanowiska w języku angielskim.

Link do stanowiska ZPP na stronach Komisji Europejskiej: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14641-Clean-corporate-vehicles/F3684451_en